Heleen Goeminne & Lise Vandersmissen
17 09 2022
20u
Concertprogramma
“Chansons d’Amour” … liederen over de liefde, gekozen door sopraan Heleen Goeminne en harpiste Lise Vandersmissen. Poëzie en muziek van sublieme componisten zoals Gabriël Fauré, Reynaldo Hahn, Claude Debussy, Maurice Ravel en Francis Poulenc, … De Franse ‘mélodie’ uit hun tijd is heel dikwijls verwant met de subtiele kunst van het Franse chanson.
Heleen Goeminne studeerde aan de LUCA School of Arts, behaalde een bachelor muziekpedagogie en een master klassieke zang, en heeft al tien jaar ervaring in muziek uit vele eeuwen, zowel in opera als lied, een brede interesse van barok tot musical. Lise Vandersmissen studeerde harp ‘magna cum lauda’, ook aan de LUCA School of Arts (campus Lemmens in Leuven). Daarna behaalde ze een master ‘with distinction’ aan the Guildhall School in Londen.
Samen maken ze een avond met heel herkenbare gevoelens over onze avonturen in de wereld van liefde en verlangen, op poëzie uit de 19e en 20e eeuw.
* Gabriël FAURÉ: (1845-1924):
– Le Papillon Et La Fleur (tekst Victor Hugo) op. 1 nr. 1
– Chanson d’Amour, (tekst: Armand Silvestre) op. 27, nr. 1
– Au Bord De l’Eau ( tekst: Sully Prudhomme) op. 8, nr. 1
– Les Berceaux, (tekst: Sully Prudhomme) opus 23, nr. 1 op. 27, nr. 1
* Franz LISZT: (1811-1886): Oh, Quand Je Dors (harp solo – arr.: Lise Vandersmissen)
* Reynaldo HAHN (1874-1947):
– L’énamourée (tekst: Théodore de Banville) uit Liedbundel 1, nr. 5
– À Chloris (tekst: Théophile de Viau) uit Liedbundel 2, nr. 14
– L’Heure Exquise (tekst: Paul Verlaine), Chansons Grises, nr. 5
* Félix GODEFROID (1818 – 1897): La danse des sylphes (harp solo)
* Claude DEBUSSY (1862-1918) :
– Romance & Les Cloches (tekst: Paul Bourget, Deux romances )
– Nuits d’Étoiles (tekst: Théodore de Banville)
* Maurice RAVEL (1875-1937): Rigaudon uit: Le Tombeau de Couperin (Arr.: Lise Vandersmissen)
* Francis POULENC (1899-1963): Les Chemins de l’Amour (tekst: Jean Anouilh)
*************
Chanson d’amour (Armand Silvestre)
“J’aime tes yeux, j’aime ton front,
Ô ma rebelle, ô ma farouche,
J’aime tex yeux, j’aime ta bouche
Où mes baisers s’épuiseront.
J’aime ta voix, j’aime estrange
Grâce de tout ce que tu dis,
Ô ma rebelle, ô mon cher ange,
Mon enfer et mon paradis!
J’aime tout ce qui te fait belle,
De tes pieds jusqu’à tes cheveux,
Ô toi vers qui montent mes vœux,
Ô ma farouche, ô ma rebelle!
Heleen Goeminne studeerde aan de LUCA School of Arts, behaalde een bachelor muziekpedagogie en een master klassieke zang, en heeft al tien jaar ervaring in muziek uit vele eeuwen, zowel in opera als lied, een brede interesse van barok tot musical. Lise Vandersmissen studeerde harp ‘magna cum lauda’, ook aan de LUCA School of Arts (campus Lemmens in Leuven). Daarna behaalde ze een master ‘with distinction’ aan the Guildhall School in Londen.
Samen maken ze een avond met heel herkenbare gevoelens over onze avonturen in de wereld van liefde en verlangen, op poëzie uit de 19e en 20e eeuw.
* Gabriël FAURÉ: (1845-1924):
– Le Papillon Et La Fleur (tekst Victor Hugo) op. 1 nr. 1
– Chanson d’Amour, (tekst: Armand Silvestre) op. 27, nr. 1
– Au Bord De l’Eau ( tekst: Sully Prudhomme) op. 8, nr. 1
– Les Berceaux, (tekst: Sully Prudhomme) opus 23, nr. 1 op. 27, nr. 1
* Franz LISZT: (1811-1886): Oh, Quand Je Dors (harp solo – arr.: Lise Vandersmissen)
* Reynaldo HAHN (1874-1947):
– L’énamourée (tekst: Théodore de Banville) uit Liedbundel 1, nr. 5
– À Chloris (tekst: Théophile de Viau) uit Liedbundel 2, nr. 14
– L’Heure Exquise (tekst: Paul Verlaine), Chansons Grises, nr. 5
* Félix GODEFROID (1818 – 1897): La danse des sylphes (harp solo)
* Claude DEBUSSY (1862-1918) :
– Romance & Les Cloches (tekst: Paul Bourget, Deux romances )
– Nuits d’Étoiles (tekst: Théodore de Banville)
* Maurice RAVEL (1875-1937): Rigaudon uit: Le Tombeau de Couperin (Arr.: Lise Vandersmissen)
* Francis POULENC (1899-1963): Les Chemins de l’Amour (tekst: Jean Anouilh)
*************
Chanson d’amour (Armand Silvestre)
“J’aime tes yeux, j’aime ton front,
Ô ma rebelle, ô ma farouche,
J’aime tex yeux, j’aime ta bouche
Où mes baisers s’épuiseront.
J’aime ta voix, j’aime estrange
Grâce de tout ce que tu dis,
Ô ma rebelle, ô mon cher ange,
Mon enfer et mon paradis!
J’aime tout ce qui te fait belle,
De tes pieds jusqu’à tes cheveux,
Ô toi vers qui montent mes vœux,
Ô ma farouche, ô ma rebelle!
Biografie 1
Heleen Goeminne is een rasartieste, die haar vorming
startte aan de LUCA School of arts (campus Lemmens) waar
zij een bachelor muziekpedagogie en een master klassieke
zang behaalde.
Tussen 2014 en 2020 volgde zij een zevental masterclasses:
* 2014 bij Maarten Koningsberger (Nederland):
concertzanger, Liedvertolker en opera
* 2015 bij Roberta Alexander (sinds 1972 in Nederland):
Amerikaanse operasopraan
* 2016 bij Rose Mary Joshua (Welsh, GB): Händelopera’s
* 2017 bij Audrey Hyland (Scottish – Guildhall School of
Music
* 2017 bij Roger Vignoles (British): Pianist, masterclasses
Lied
* 2019 bij Anna Samuil (wereld bekende sopraan): Leading
Soprano Statsoper Berlin
* 2020 bij Olga Peretyako (Russische coloratuur soprano): Opera’s Rossini
Heleen stond al op jonge leeftijd op de planken: met jeugdkoor Banzaï ! Diverse optredens in Vlaanderen
en cd-opname Earth Tones van D. Brossé met ensemble Arco Baleno, en in 2015 vertolkte zij de hoofdrol
van Maria in ‘The Sound of Music’ (Rodgers/Hammerstein) in een productie van Mathea-Tielt.
Zij heeft een passie voor Opera. Zij werkte als lid van de MMacademy in de Koninklijke Muntschouwburg
Brussel mee aan diverse producties, en was in december 2016 te gast in het Koninklijk Paleis om het
jaarlijks kerstconcert te verzorgen. In maart 2017 vertolkte zij ook de solorol van Skokánek in de productie
‘Foxie!’( l. Janacek) van De Munt.
Ook voor het barokke repertoire leent zich haar stem: in mei 2021 vertolkte zij de rol van Euridice in de
opera ‘Orfeo ed Euridice’ van C.W.von Gluck samen met het Alden Biesen Baroque Orchestra.
In het najaar 2021 staan er barokrecitals op het programma in Sint-Truiden, Brugge en Rome.
Er werd reeds herhaaldelijk op haar een beroep gedaan als soliste: zo zong zij de sopraansolo in
‘Ein Deutsches Requiem’ van J. Brahms, sopraanaria’s in de Bachcantates BWV150 en BWV196,
sopraansolo in de Johannespassie van J.S. Bach en Stabat Mater van Pergolesi.
Tenslotte nam Heleen in augustus 2019 de derde prijs voor zang in ontvangst op het gerenommeerde
muziekfestival Verão Clássico in Lissabon.