Zomeravond#2 | Het Blauwe Uur | Alon Sariel, Evelien Vaneysendeyk & Sevak Avanesyan

mandoline | luit / harp | cello

20 08 2022

20u30

Concertprogramma

Musica@Parola start de concertreeks van het najaar met een heel bijzonder openingsconcert, in samenwerking met cc Westrand Dilbeek.. Een stemmig laatavondconcert van 20u30 tot 23u! Want het thema is net ‘het Blauwe Uur’ of ‘l’ Heure Bleue’ , the ‘Golden Hour’… dat talloze kunstenaars al eeuwenlang fascineert. De mysterieuze overgang van de avond naar de nacht, in blauwe tinten. Daarom heet dit project ‘Schemerkerk’

Voor dit concert worden de stoelen van de kerk herschikt, er wordt voor yoga-beoefenaars een tapijt uitgerold in de zijbeuken. Zij kunnen daar met een yoga-matje liggend of mediterend luisteren, met een dekentje desnoods.. Feel free!
De avond omvat drie solo-optredens met telkens een pauze, waarbij u een drankje kan halen, dankzij onze partner Oxfam Wereldwinkel Dilbeek. Of je volgt tijdens de pauzes (of ook vanaf 20u) korte initiaties van yoga-oefeningen. Daarvoor hebben we yoga-docente Greet Duquesne uitgenodigd. Eenvoudige oefeningen, voor iedereen haalbaar.

Eerst speelt Alon Sariel op mandoline een gevarieerd recital, met ook muziek van Johann Sebastian BACH uit zijn nieuwste CD “Plucked Bach”, verschenen bij het label Pentatone.
Op die cd speelt hij luit, theorbe, oud en mandoline … hij is virtuoos op alle soorten van ‘plucked instruments’.
* Ruggero LEONCAVALLO (1857-1919): Vesti la Giubba (uit de opera I Pagliacci)
* Yorgo BACANOS (Silivri, 1900 – Istanbul, 1977): Longa Sultane Yakah (Ottoman Rondo)
* Johann Sebastian BACH (Eisenach, 1685- Lepizig,1750): Prelude uit de suite nr. 5 voor cello / luit solo
* Alon SARIEL (*Be’er Sheva, 1986): Prelude uit Mandolin Partita nr. 1
* Ali UFUKI (Bobowa, 1610- Constatinopel, 1675): Nikriz Peşrev
* Yasuo KUWAHARA (Kobe, 1946 – 2003): Jongara
* Alon SARIEL: Sarabanda & Menuettes uit Mandolin Partita nr. 1
* Isaac ALBÉNIZ: (Camprodon, 1860 – Cambo-les-Bains, 1909): Asturias
* Johann Sebastian BACH: Chaconne uit Partita nr. 2 voor viool solo

Na de eerste pauze komt Evelien Eysendeyck, een héél talentvolle en gepassioneerde harpiste, geboren in Tessenderlo. Ze begon harp te studeren toen ze 9 jaar was en volgt nu les in Oslo, aan de The Norwegian Academy of Music bij Isabelle Perrin . Haar programma:
* Daniele GARELLA (°Firenze, 1961): Yellow: the sun rises (2016)
* Félix GODEFROID (Namur, 1818 – Villers-sur-Mer, 1897): Danse des sylphes
* Mikhail GLINKA (Novospasskoye, 1804 – Berlijn, 1857): Nocturne in Es (1827)

Tenslotte komt cellist Sevak Avanesyan met zijn programma BLACK. Dat omvat muziek van Bach-Ligeti-Albinoni-Cassado-Komitas.
* Johann Sebastian BACH: Prelude – Sarabande – Gigue uit de suitenr. 5 voor cello solo
* György LIGETI (Tîrnăveni, 1923 – Wenen, 2006): Sonate voor cello solo
1. – Dialogo – Adagio, rubato, cantabile
2. – Capriccio – Presto con slancio
* Tomaso ALBINONI (Venetië, 1671 – 1751 : Adagio
* Gaspar CASSADÒ (Barcelona, 1897 – Firneze, 1966): Suite voor cello solo
1. – Preludio-fantasia. Andante
2. – Sardana (danza). Allegro giusto
3. – Intermezzo e danza finale. Lento ma non troppo – Allegro marcato
* KOMITAS (1869 – 1935): Krunk (“the Crane” / de kraanvogel)

Eind 2020 laaide het 30-jarige oude conflict tussen Armenië en Azerbeidzjan onverwacht fel op. De 44-dagen durende oorlog werd van zeer nabij beleefd door de Armeens-Belgische cellist Sevak Avanesyan. Op 8 oktober 2020 werd de koepel van de Ghazanchetsots-kathedraal in Shusha getroffen door een granaat, die ook het interieur van het gebouw ernstig beschadigde. Kort na de explosie zat de cellist tussen het puin en speelde hij muziek om te rouwen. Een aangrijpende video van Avanesyan die ‘Krunk’ speelt, een werk van de Armeense componist Komitas, ging de héle wereld rond! Sogomon Komitas (1869 – 1935) was een priester, koorleider en componist die talloze volksliederen verzamelde en bewerkte. Hij maakte de Armeense genocide in 1915 van dichtbij mee. “Krunk” is een volkslied dat heel populair is gebleven, een lied gericht aan de kraanvogel, die een symbool is van de zwerver. Intussen is er tussen Armenië en Azerbeidzjan een staakt-het-vuren overeengekomen in de strijd om de betwiste regio Nagorno-Karabach. Sevak Avanesyan haakt met ‘BLACK’ in op de realiteit die hij aan den lijve ondervond aan de frontlinie.

Biografie 1

Biografie 2

Alon Sariel
Evelien Vaneysendeyk