Musica@Parola

Zomeravond#2 | Het Blauwe Uur | Alon Sariel, Evelien Vaneysendeyk & Sevak Avanesyan

mandoline | luit / harp | cello

20 08 2022

20u30

Concertprogramma

Musica@Parola start de concertreeks van het najaar met een heel bijzonder openingsconcert, in samenwerking met cc Westrand Dilbeek.. Een stemmig laatavondconcert van 20u30 tot 23u! Want het thema is net ‘het Blauwe Uur’ of ‘l’ Heure Bleue’ , the ‘Golden Hour’… dat talloze kunstenaars al eeuwenlang fascineert. De mysterieuze overgang van de avond naar de nacht, in blauwe tinten. Daarom heet dit project ‘Schemerkerk’

Voor dit concert worden de stoelen van de kerk aan de kant opgesteld, en middenin legt cc Westrand een danstapijt. Het publiek kan daar met een yoga-matje liggend of mediterend luisteren, met een dekentje desnoods.. Feel free!
Een exclusief sfeerconcert dus, voor amper 15 euro per ticket (dat niet gecombineerd kan worden met de 11 latere concerten). De avond omvat drie solo-optredens met telkens een pauze, waarbij u een drankje kan halen, dankzij onze partner Oxfam Wereldwinkel Dilbeek. Of je volgt tijdens de pauzes (of ook vanaf 20u) korte initiaties van yoga-oefeningen. Daarvoor hebben we yoga-docente Greet Duquesne uitgenodigd. Eenvoudige oefeningen, voor iedereen haalbaar.
De drie solisten spelen in het midden van de kerk, zelden kan je van zò nabij genieten van musici die het beste van zichzelf geven, tijdens het ‘Blauwe Uur’ bij kaarslicht.
Eerst speelt Alon Sariel op luit en mandoline muziek van Johann Sebastian BACH uit zijn nieuwste CD “Plucked Bach” en van Carl Friedrich ABEL. Je vindt op deze pagina zijn website en een trailer van zijn recente CD, verschenen bij het label Pentatone.

Na de pauze komt Evelien Eysendeyck, een héél talentvolle en gepassioneerde harpiste, geboren in Tessenderlo. Ze begon harp te studeren toen ze 9 jaar was en volgt nu les in Oslo, aan de The Norwegian Academy of Music bij Isabelle Perrin . Haar programma:
* Daniele GARELLA (°Firenze, 1961): Yellow: the sun rises (2016)
* Félix GODEFROID (Namur, 1818 – Villers-sur-Mer, 1897): Danse des sylphes
* Mikhail GLINKA (Novospasskoye, 1804 – Berlijn, 1857): Nocturne in Es (1827)

Tenslotte komt cellist Sevak Avanesyan met zijn programma BLACK. Dat omvat muziek van Bach-Ligeti-Albinoni-Cassado-Komitas.
Eind 2020 laaide het 30-jarige oude conflict tussen Armenië en Azerbeidzjan onverwacht fel op. De 44-dagen durende oorlog werd van zeer nabij beleefd door de Armeens-Belgische cellist Sevak Avanesyan. Op 8 oktober 2020 werd de koepel van de Ghazanchetsots-kathedraal in Shusha getroffen door een granaat, die ook het interieur van het gebouw ernstig beschadigde. Kort na de explosie zat de cellist tussen het puin en speelde hij muziek om te rouwen. Een aangrijpende video van Avanesyan die ‘Krunk’ speelt, een werk van de Armeense componist Komitas, ging de héle wereld rond! Sogomon Komitas (1869 – 1935) was een priester, koorleider en componist die talloze volksliederen verzamelde en bewerkte. Hij maakte de Armeense genocide in 1915 van dichtbij mee. “Krunk” is een volkslied dat heel populair is gebleven, een lied gericht aan de kraanvogel, die een symbool is van de zwerver.
Intussen is er tussen Armenië en Azerbeidzjan een staakt-het-vuren overeengekomen in de strijd om de betwiste regio Nagorno-Karabach.
Sevak Avanesyan haakt met ‘BLACK’ in op de realiteit die hij aan den lijve ondervond aan de frontlinie. Hij nodigt ons uit tot bezinning gedurende een solo-recital van drie kwartier met muziek van Johann Sebastian BACH, Tomaso ALBINONI, Gaspar CASSADO en György LIGETI tot en met een bewerking van dit volkslied van KOMITAS.
Alon Sariel
Evelien Vaneysendeyk
Sevak Avanesyan